اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

انتقاد رضا کیانیان از بی توجهی به آلودگی هوا: آقای رئیس جمهور ستاد بحران برای آلودگی هوا ایجاد کنیدرضا کیانیان، بازیگر سینما در نشست هم اندیشی با اهالی رسانه و مدیران مرتبط با کنترل کیفیت هوا گفت: من چند سال پیش به آقای قالیباف گفتم که نوع دیگری از قتل پنهان، آلودگی هوا است. 

به گزارش شفقنا، رضا کیانیان با اشاره به گفت و گوی چند سال پیش خود با شهردار تهران ادامه داد: در آنجا من به آقای قالیباف گفتم قتل شکلهای مختلفی دارد: با چاقو کشتن، به رگبار بستن و ... ولی شکلهای دیگری از قتل پنهان هم وجود دارد مثل این که آن قدر از کودکان کار بگیریم تا نابود شوند. نوع دیگر آن آلودگی هوا است و نمی دانم چرا آن را کسی پیگیری نمی کند. آمار رسمی را ندارم و به طور رسمی هم جایی اعلام نمی شود. روزی 500 نفر را برای آلودگی هوا به بیمارستان می برند که 249 نفر آنها می میرند. این ماجرا ابعاد گسترده ای دارد. باید ببینیم مسئول این آلودگی کیست و مسئولیت بی فکریهایی که در طول زمان نادیده گرفته شده اند، برعهده کیست؟

کیانیان در این نشست که در برج میلاد برگزار شد، ادامه داد: آیا  اتفاق افتاده است که آقای رئیس جمهور یک ستاد اضطراری را تشکیل دهند تا این مشکل را حل کنند؟ سالها پیش با مطرح شدن بحث زلزله تهران ستاد بحران برای آن شکل گرفت. پس آقای رئیس جمهور ستاد بحران را برای آلودگی هوا هم درست کنید.

وی با اشاره به حضور معصومه ابتکار و گزارش وی دربارۀ آلودگی به مجلس گفت: خانم ابتکار گزارش تکان دهنده ای راجع به هوا ارائه داده اند. پس چرا این گزارشها را به ما  نمی دهند؟ حتما باید عزت الله انتظامی را در بیمارستان ببینیم تا نگران شویم؟ من هشت سال پیش به خاطر آلودگی هوا ضربه ای به ریه ام خورده است که دیگر توان خوب راه رفتن و نفس کشیدن را ندارم. بخشی از این مسئله به خاطر بالا رفتن سن من است.

وی افزود: خیلی از افراد مثل من و مهرجویی دربارۀ این موضوع صحبت کرده ایم. شنیدیم آقای روحانی در این زمینه کارهایی کرده اند ولی آن افراد و گزارشها کجا هستند؟ در چه جایی ثبت می شوند؟ چه کسی قرار است به این فاجعۀ عظیم ملی رسیدگی کند؟ من فکر می کنم ستادی لازم است که از هر سه قوه در آنجا حضور داشته باشند و رسیدگی کنند.

کیانیان ادامه داد: وقتی افرادی مثل من جلوی دوربین قرار می گیرند و صحبت می کنند به این معناست که مقداری حرف ما بُرد دارد. آقایان مسئولان بیایند سازماندهی کنند تا ما هنرمندان صحبت کنیم مثل امروز تا صدای من بیشتر شنیده شود.

کیانیان با اشاره به مطرح شدن قلیان کشیدن فوتبالیستها در رسانه ها گفت: من نمی گویم قلیان کشیدن خوب است. ولی در زمان مسابقات فوتبال ورزشکاران 90 دقیقه در این هوای آلوده بازی می کنند و کسی به این موضوع رسیدگی نمی کند. اینها چه گناهی دارند؟ مگر نه این که این ورزشکاران همان کسانی هستند که قرار است در جام جهانی نقش ایفا کنند. یک بُعد از این مسئله به دولت و دستگاههای اجرایی مربوط می شود و یک بُعد دیگر آن به مطبوعات و رسانه ها. چرا روزنامه ها و خبرگزاریها بخشی از صفحات خود را به بحث آلودگی هوا اختصاص نمی دهند؟ چرا روزنامه همشهری و روزنامه های دیگر این کار را نمی کنند؟ چرا رسانه ها به خاطر آلودگی هوا جنگ نمی کنند ولی بر سر راست و چپ بودن جنگ می کنند؟

وی افزود: بحث دیگر ما بنزین است که نباید به آن افتخار کرد. من شنیده ام که بنزین با استاندارد فقط وارد بعضی مناطق می شود و همۀ مناطق از این بنزین ندارند. چرا این بنزین با استاندارد وارد همۀ پمپ بنزین ها نمی شود؟

 قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه گفت: سالها است در این زمینه صحبت و وضعیت هوای تهران را پالایش می کنیم تا کارهایی انجام دهیم که به هدفمان یعنی کاهش آلودگی هوا برسیم. اما این کار عزم ملی می خواهد و فقط کار یک سازمان یا بنگاه نیست. قوه های مختلف باید در این زمینه دخیل باشند. اصلی ترین مشکل ما در تهران ذرات معلق است که جزو مهمترین آلاینده ها است. فقط ایستگاههای ما این برداشت را نمی کنند بلکه محیط زیست هم به این برداشت رسیده است. این ذرات برای افراد خطرناک است و مشکل سلامتی برای آنها ایجاد می کند. عمده ترین  منابع آلاینده ها خودروهای بنزینی و فرسوده مثل پیکان و نیسان است که آلاینده های زیادی دارند. یک موتور سیکلت سه برابر یک خودروی استاندارد تولید آلودگی می کند. و ما بدون واهمه تعداد این خودروها و موتورسیکلتها را در داخل شهر زیاد می کنیم.

شهید زاده ادامه داد: مبحث خودروهای دیزلی و خودروهای فرسوده در دنیا حل شده است و کشورهای پیشرفته دیگر این مشکلات را ندارند ولی در ایران با وجود فعالیت ستاد رسیدگی به آلودگی هوا این گونه نیست. به راحتی می شود موتورسیکلتهای برقی را جایگزین موتورسیکلتهای بنزینی کرد که اینها یک جنبۀ قضیه است. به تعلیق انداختن اجرای قانونها وضعیت آلودگی هوا را در بحران قرار داده است.

مدیر روابط عمومی و سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامۀ نشست هم اندیشی گفت: اولین بار است که از سوی مفاخر بزرگمان برخورد مستقیم می بینیم. این یک واقعیت است: ما در شهری زندگی می کنیم که هوایش قابل تنفس نیست و من فکر می کنم چون ما آلودگی هوا را به صورت آنی نمی بینیم به طور جدی هم با آن برخورد نمی کنیم. آلودگی هوا نوعی مرگ خاموش است و در کنار آلودگی هوا آلودگی صوتی هم داریم که روزی گردنمان را می گیرد.  من دوست داشتم نمایندۀ وزارت بهداشت هم اینجا بود و به ما اطلاعات می داد که مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا چه قدر است؟ ما می خواهیم شفاف سازی و مسئله را حل کنیم.

بسطامی با اشاره به تحقیقی در محدودۀ فرودگاه افزود: بهره هوشی کودکانی که در محدوده فرودگاه مهرآباد زندگی می کنند کمتر از سایر کودکان شهر است. ضمن اینکه نوزادانی که در این منطقه به دنیا می آیند دارای وزن کمتری هستند. میزان تحصیلات در میان اهالی این منطقه بسیار کمتر از سایر مناطق است.

وی در ادامه گفت: ما بسیاری از سرمایه هایمان را به خاطر آلودگی هوا از دست می دهیم. مثل بیمار شدن آقای عزت الله انتظامی، به شمال کشور مهاجرت کردن آقای مشایخی و بیماری آقای کیانیان که امروز درباره اش صحبت کردند. من همیشه می گویم سهم من از آسمان آبی یک نقطه است. این جمله دو معنا دارد. یک معنا سهم خودم است که نه مسئول می شناسد و نه شهروند ، نه کودک و نه بزرگسال و هر کدام از ما در این زمینه یک سهم داریم. قرار نیست بیاییم سیاه نمایی کنیم که هوای تهران خاکستری است. وقتی هوای تهران به سمت سیاه شدن می رود معنی سیاه نمایی مشخص می شود.

معاون نظارت و پایش ادارۀ کل حفاظت از محیط زیست استان تهران همچنین در ادامۀ این نشست با تشکر از رضا کیانیان و حضور چهره های سرشناس گفت: آلودگی هوای تهران برای دیروز و امروز نیست و معضلی قدیمی است که راهکاری ساده ولی بحثی پیچیده دارد. می توان گفت دلیل این آلودگی هوای تهران جمعیت زیاد آن است. در نتیجه ما پتانسیل ایجاد آلودگی هوا را داریم.

وی افزود: در سال 79 برنامۀ جامع آلودگی هوا تنظیم شد و در حال حاضر ذرات معلق معضل هوای تهران است چون در آن سالها 160 تا 170 روز از هوای تهران آلوده بود. منتها آلاینده های اصلی گازها به ویژه مونوکسید کربن بودند. خوشبختانه با اجرای این برنامه ها گازها دیگر معضل هوای تهران نیستند و ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون مشکل هوای تهران هستند. در سال 82  تعداد روزهای آلوده 164 روز بود ولی امسال یک روز آلوده هم نداشتیم و این نشان دهندۀ این است که اقداماتی صورت گرفته است. آلودگی هوای تهران غیرقابل انکار است و ما بهتر است با امید نگاه کنیم که بفهمیم چه کاری بهتر است که به سرانجام برسد.

رستگاری ادامه داد: ما نیازمند مشارکت مردم هستیم و باید خودروهای در حال تردد اصلاح بشود که این امر هم شدنی است. خوشبختانه در وضعیت جدید هدف ما شفاف سازی است به ویژه این که خانم ابتکار خود انسان شفاف و راستگویی است. وقعیت امر این است که نیمی از آلودگی هوای تهران را من اندازه گیری می کنم و نیمی از آن را دوستان. اعدادی که گفته می شود مجموعه اطلاعاتی است که کاملاً درست و شفاف است. آقای روحانی شورای عالی حفاظت از محیط زیست را با موضوع آلودگی هوا شکل داده که دولت در آن باید به مسائل محیط زیست دقت کند. این معضلات یک روزه به وجود نیامده اند که یک روزه حل شوند و به تدریج مشکل کیفیت سوخت ایران حل می شود.

اصغری کارشناس هواشناسی گفت: باید قبول کنیم که کشورهای دیگر خیلی از ما جلوتر هستند. در سال 2004 برای هواشناسی آلودگی به هنگ کنگ رفتم در آنجا همه چیز زیر نظر هواشناسی بود و سال 2013 دوباره به آنجا رفتم و دیدم مقدار آلاینده های هوا خیلی پایین آمده است. آنها چه کار کرده اند که ما نمی توانیم بکنیم؟ البته هنگ کنگ شهر بسیار آلوده ای است و این شهرها باید الگوهای ما بشوند. ما چه بلایی سر اطراف تهران از جمله ورامین و شهریار آورده ایم؟

می دانید امسال چرا مهمان ناخوانده از عراق نداشتیم؟ به خاطر بارندگی پارسال آنجا. استانهای مرزی به خاطر همان ذرات معلق عراق امسال وضعیت خوبی داشتند. ولی اطراف تهران را نگاه کنید. همچنان شرایط در حال بدتر شدن است.

بعد از این صحبتها خبرنگاران حاضر در جلسه نظراتشان را دربارۀ این موضوع بیان کردند و حاضران از بحث جمع بندی خود را ارائه دادند. یکی از مهمانان این نشست که از ادارۀ محیط زیست استان کهکیلویه و بویر احمد به این نشست آمده بود گفت: الآن در زاگرس 18 میلیون اصله درخت بلوط در معرض خشک شدن است و گزارش میدانی آن در یکی از مطبوعات منتشر شده است. بلوطی که سالها طول می کشد تا رشد کند به خاطر ریزگردها در حال نابودی است. به نظر من همۀ این میزگردها و حرفها تکراری است و علت بدتر شدن آلاینده های هوای تهران نبود متولی برای حل این مسئله و جمعیت زیاد است. اول از هر چیزی باید خودرو و سوخت را استاندارد کنیم تا بتوانیم نفس بکشیم.

در پایان نشست بسطامی از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به خبرنگار شفقنا رسانه دربارۀ چگونگی نقش رسانه ها در جلب توجه مردم و کمک آنها به حل این مسئله گفت: این عادت را باید با اطلاعات و آمار در مردم شکست. چرا کسی نمی رود در وزارت بهداشت به صورت مستمر سؤال بکند که مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا چه قدر است و به نظر من رسانه یکی از مهمترین نقشهایش پیگیری است. رسانه باید بپرسد چون فراگیر است و چند میلیون نفر مخاطب دارد و ما نداریم. یک وجه دیگر آن اطلاع رسانی است و مردم باید بدانند وقتی شاخص کیفیت از 100 به 150 می رسد یعنی چه؟

بعد از این پاسخ، خبرنگار شفقنا رسانه پرسید آیا نباید بیش از اطلاع رسانی فعالیتی در رسانه ها انجام شود. به نظر می رسد مردم دیگر به این مسئله بی اعتنا شده اند؟ با چه راهکاری باید شوک این مسئله را به مردم نشان داد؟

حسن نمکدوست تهرانی مدرس ارتباطات که مدیریت نشست را برعهده داشت، در پاسخ گفت: این را نباید از مسئولان بپرسید؟ باید از اهالی رسانه پرسید که چه کاری باید انجام شود؟ دوستانی که دغدغه اش را داشتند به اینجا آمده اند و شاید باید این سؤال را از کسانی پرسید که نیامده اند.

چهارشنبه ، 25 دی 1392


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 دی 1392برچسب:, توسط |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.